آنچه در مورد قد کودکان باید بدانیم؟

راه های افزایش قد کودکان

کودکانی که والدین آنها کوتاه قد میباشند در بیشترین وقت کوتاه قد میشوند و هیچ دلیل دیگری برای کوتاهی قد آنها نیست و یا هیچ گونه بیماری یا مشکل خاصی ندارند. کودکانی که قد کوتاه دارند به طور طبیعی رشد میکنند و به حدود قد والدین خود میرسند. کودکانی که دیرتر رشد میکنند یا در سن رشد خود هیچ رشدی نمیکنند بیماری خاص یا عیب خاصی ندارند فقط نسبت به کودکان هم سن خودشان دیرتر به سن بلوغ میرسند و طولانی تر دوره رشد خواهند داشت.

میانگین قد کودکان در سنین مختلف

زمانی که کودک به طور طبیعی و پیوسته رشد میکند جای هیچ گونه نگرانی نیست ولی اگر رشد قد کودک شما به طور ناگهانی افزایش یا افت ناگهانی داشته باشد نشانه هایی از مشکلات سلامتی می باشد.

کودک در اوایل زندگی خود حدود 25 سانتیمتر رشد خواهد کرد ولی این رشد، رشد نهایی کودک نیست او در سال دوم زندگی خود حدود 12.5 سانتی متر رشد خواهد کرد و وقتی وارد 3 سالگی خود می شود حدود 25.6 سانتی متر در هر سال زندگی خود رشد می کند تا زمانی که رشد نهایی دوران بلوغ برسد.

میانگین قد کودکان برای دختران

دختران در 15 سالگی به قد خود میرسند و قد متوسط آن ها حدود 159 سانتی متر میباشد.

قد دختر ها

میانگین قد کودکان برای پسران

بسیاری بر این باورند که میزان قد پسران تا 16 یا 17 سالگی ادامه دارد که در این سن حدود 180 سانتی متر هستند، اما این مسئله برای برخی از پسران صدق نمی کند و ممکن است بعد از آن سن نیز رشد قد را تجربه کنند.

قد پسرا ها

علت عمده کوتاهی قد در کودکان؟

کوتاهی قد در بیشترین مواقع به علت عوامل فیزیولوژیک یا ژنتیک می باشد که عملکرد سیستم غدد اندوکرین در رشد قدی کودک تاثیر زیادی دارد.

کوتاهی قد ممکن است به علت بیماری های مهم و قابل درمان مانند مشکلات گوارشی یا کلیوی و یا استخوانی و بیماری های مختلف دیگری به وجود آید و همچنین اختلالات هرمونی باعث رشد نکردن قد باعث کوتاهی قد شما میشود.

کوتاهی قد ژنتیکی: علت اول در کوتاهی قد ژنتیک است یعنی در این حالت قد کودک به والدینش رفته و کوتاه قد شده است. در این علت کودک در رشد طبیعی به سر میبرد و سن استخوانی نسبت به سال تقویمی عقب تر نیست کخ نشان دهنده سن بیولوژیک کودک است.

به طور مثال اگر کودکی 10 ساله سن استخوانی یک کودک هفت و هشت ساله را داشته باشد نشان دهنده این است که کودک شما به یک بیماری یا اختلال در رشد دچار است.

عواملی که در عقب افتادن سن استخوانی به سن تقویمی کودک تاثیر میگذارد کم کاری هرمون رشد،کم کاری تیرویید،مشکلات گوارشی و سوءتغذیه است.

کوتاهی قد سرشتی: در این نوع کوتاه قدی کودکان از سن 2 سالگی کوتاه قد دیده میشوند ولی در حالیکه والدین کودک کوتاه قد نیست. رشد این نوع کودکان در سال طبیعی است ولی سن استخوانی عقب است. در واقع قد کودک در سن استخوانی مناسب است ولی در سن تقویمی کوتاه است.

این کودکان تاخیر در رسیدن به بلوغ خود دارند همچنین میتواند علت های دیگری مانند کمبود ویتامین دی و کلسیم باعث نرم شدن استخوان های کودک میشود که موجب کوتاه قدی کودک میشود.

راه های ساده و مفید برای افزایش قد کودکان؟

یکی ار دغدغه های والدین چگونگی رشد صحیح و درست کودک خود میباشد.بیشتر کسانیکه که قد بلند دارند دوست دارند کودک قد بلندی داشته باشد به همین علت کودکان باید در سن رشد خود از مواد مغذی و مفیدی استفاده کنند همچنان ممکن است با مصرف مواد غذایی سالم و رژیم غذایی مفید بعد از سن رشد هم چند سانتی به قد کودک اضافه شود اما بهتر است در سن رشد کودک به قد و وزن کودک اهمیت زیادی داده شود.

تاثیر تغذیه بر روی رشد کودک

تغذیه مناسب بر روی رشد و سلامت بدنی کودک نقس بسیار مهم و مستقیمی دارد که تغذیه میتواند باعث بلند قدتر شدن کودک و کوتاه قد شدن کودک شودکه اگر کودک برنامه غذایی مناسب سن خود نداشته باشد به قد و وزن دلخواه و استاندارد خود نمیرسد و در رشد خود عقب میماند. والدین باید دقت کنند که تنها تغذیه در قد فرزند خود تاثیر ندارد و ژنتیک هم تاثیر بسیاری دارد.

از چه زمانی باید مراقب تغذیه کودک بود

مراقبت از تغذیه کودک باید از دوران بارداری آغاز شود و به سلامت کودک اهمیت داده شود.اگر خانمی در دوران بارداری دچار سو تغذیه باشد ناخواسته بر قد و وزن کودک اثر منفی میگذارد این مسئله پتانسیل رشد کودک را بعد از تولد تاثیر گذار است همچنین صفر تا 2 سالگی کودک محدوده سنی بسیار مهم و تاثیرگذار برای رشد کودک حساب میشود.

کودک در محدوده 4 تا6 سالگی زمان خاصی برای رشدکودک افزایش میدهد به همین دلیل کودک در این سه دوره بحرانی و خاص دچار سو تغذیه میشود و رشد قدی او به شدت تاثیرگذار است.

رژیم غذایی متعادل برای رشد کودک

یکی از بهترین روش ها برای رشد قد کودک و رسیدن به بلندترین قد ممکن در هر سنی داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب در برنامه غذایی کودک است یک رژیک غذایی خوب باید ترکیباتی مانند کربوهیدرات ها،پروتئین‌ها،چربی ها و ویتامین ها به اندازه داشته باشد.

همچنان والدین باید سعی کنند کودک خود را از خوردن غذاهای مضر مانند نوشیدنی های گاز دار و فست فودها جلوگیری کنند و کودک را به غذاهای بیرون عادت ندهند. البته هر چند یکبار برای متنوع بودن غذا و تنوع کودک خوب است ولی نباید به رژیم غذایی کودک تبدیل شود و زیاده روی نشود.

رژیم غذایی برای افزایش قد کودکان

بهترین غذاها برای رشد قد کودک را بشناسید؟

1. تخم مرغ

تخم مرغ اولین غذاییست که به افزایش قد کمک میکند ولی اگر کودک شما به زرده یا سفیده تخم مرف آلرژی دارد میتوانید بعد از شش ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. تخم مرغ سرشار از ویتامین D،کلسیم و ریبوفلاوین میباشد که تمامی این مواد مغذی هستند و به رشد استخوان و برای داشتن بدنی سالم و قوی کمک میکند.

تخم مرغ برای افزایش قد کودکان

2. شیر و لبنیات

شیر،ماست و پنیر نقش بسیار مهمی در افزایش قد و رشد کودک دارد و با دارا بودن کلسیم،پروتئین‌ و ویتامین های A، B، D و E کمکی بسیار به رشد کردن و قوی بودن کودک کمک میکند.

شیرگاو بهتر از بقیه شیرها به رشد قد کودک کمک میکند و میتوانید بجای شیرهای معمولی از شیرهای غنی شده استفاده کنید که این نوع شیر در یک وعده غذایی حجم بیشتری از ویتامین ها و کلسیم ها را به بدن کودک میرساند.

لبنیات برای افزایش قد کودکان

3. اسفناج

بهترین سبزی در همه سبزیجات اسفناخ میباشد که دارای مقدار زیادی ویتامین است که همراه مواد مغذی است و خیلی در رشد و افزایش قد کودک تاثیر میگذارد.والدین باید در رژیم غذایی کودم دقت بسیاری کنند تغذیه کودک در سن رشد تاثیر بیشتری از ژن او دارد و اگر حواستان نباشد کودک شما در افزایش قد هیچ تاثیری نمیبیند.

اسفناج برای افزایش قد

4. ماهی

ماهی ها و تن ها بهترین منابع ویتامین D و پروتئین  هستند که برای کودک و رشد او بسیار مفید و مقوی است و به افزایش قد کمک بسیاری میکند و تمامی غذاهای دریایی برای سلامتی و رشد کودک تاثیر خیلی زیادی دارد و میتوانید دو وعده در رژیم غذایی کودک استفاده کنید.

ماهی برای افزایش قد

عوامل موثر در میزان افزایش قد کودکان

1. جنسیت و افزایش قد

جنسیت نقش بسیار مهمی در رشد قد کودک داردبه همین علت قد زنان نسبت به قد مردان کمتر رشد میکند و این موضوع همیشه صدق نمیکند و میتواند بلعکس عمل کند و در بعضی مواقه قد کودک دختر از پسر بلندتر میشود و طبق یک قاعده به صورت کلی قد کودک به والدین خود میرود.

3. خواب کافی

یکی از مهمترین عوامل رشد سالم داشتن خواب به موقع و کافی است که تحقیقات نشان داده است حداقل باید 8 ساعت در شب خواب داشته باشد و 11 ساعت میتواند در تقویت رشد سالم کودک کمکی بسیاری کتد.خواب کافی و به موفع بسیار اهمیت دارد و بافت جدید ایجاد میکند.هنگام خواب هرمون ها در چرخه عمیق و آرام قرار میگیرد و آزاد میکند به همین دلیل اگر کودک خواب کافی نداشته باشد مراحل رشد او کند میشود.

4. ورزش

فعالیت فیزیکی داشتن کافی برای رشد و سلامتی کودکان و نوجوانان حیاتی و از کارهای مهم آن ها هست و اگر کودک شما فعالیت کافی نداشته باشد دچار پیامد های ناخوشایند میشود برای مثال امکان دارد کودک دچار چاقی حاد شود و ورزش نکند باعث میشود کوتاه قد شود. چون استخوان ها و عضلات کودک به اندازه ظرفیت بالقوه اش رشد میکند حواستان به فعالیت کودکانتان باشد.

تاثیر ورزش در افزایش قد کودکان

5. مراجعه به پزشک

والدین باید مرتب کودکان خود را برای کنترل قد و وزن و یا یک چک کردن کامل به پزشک ببرند. چون اگر کودک مشکل خاصی در رشد خود داشته باشد شتاسایی شود و از آن جلوگیری شود.

6. افزایش قد با مکمل ها

اگر کودک شما با روش های عادی و معمولی بلند قد نمیشود میتوانید از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید والدین باید از مکمل هایی که هیچ گونه ضرری برای کودک ندارد استفاده کنند و کودکی قد بلند داشته باشند.

یکی از بهترین محصولاتی که پارلاک مارکت به شما عزیزان پیشنهاد می کند، شربت افزایش قد کودکان نوتریژن Nutigen می باشد. شربت نوتریژن با حجم 200 میلی لیتر محصول کشور ترکیه بوده و برای کمک به رشد و افزایش قد کودکان بسیار مناسب می باشد.

این محصول حاوی روغن ماهی، اسیدهای چرب امگا3 مانند EPA و DHA می باشد که برای افزایش قد کودکان مناسب است. این شربت با طعم پرتقالی بوده و حاوی ویتامین و مواد معدنی A، B2، D3، k، زینک، فسفر، کلسیم، L-arginine که برای رشد استخوان‌ها، مفاصل و دندان‌ها مناسب است.

شربت افزایش قد کودکان نوتریژن Nutrigen

ترکیبات شربت افزایش قد کودکان

شربت افزایش قد کودک نوتریژن حاوی روغن ماهی Nutrigen
مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.