حساسیت غذایی و تشخیص آن در کودکان

حساسیت غذایی و تشخیص آن در کودکان

حساسیت غذایی و تشخیص آن یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان است. این اتفاق معمولا به دنبال مصرف برخی از مواد آلرژی زا در نوزادان و یا کودکان ایجاد گردیده و در موارد بسیار شدید، احتیاج به درمان های پزشکی جدی خواهد داشت. تشخیص زود هنگام این عارضه اهمیت بسیار زیادی داشته و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری خواهد نمود.

حساسیت غذایی در کودکان چیست؟

حساسیت و یا آلرژی، به واکنش غیر طبیعی سیستم ایمنی به مواد غذایی و غیر غذایی موجود در طبیعت، داروها و مواد شیمیایی گفته می شود. حساسیت غذایی یکی از انواع حساسیت ها بوده و در نوزادان شیرخوار، کودکان و بزرگسالان ایجاد می گردد. حساسیت غذایی به واکنش تهاجمی و غیر طبیعی سیستم ایمنی و اجزای آن به پروتئین ها و سایر مواد موجود در غذاها گفته می شود. حساسیت و آلرژی های غذایی در هر سنی از دوران کودکی بروز نموده و علائم مختلفی در کودک ایجاد می نماید.

مواد غذایی آلرژی زا در کودکان

با اینکه مواد غذایی مختلفی می توانند منجر به بروز آلرژی غذایی گردند، اما برخی از مواد، ریسک ابتلا به حساسیت غذایی را در کودکان افزایش می دهند. شیر گاو به دلیل داشتن پروتئین های مختلف از اصلی ترین مواد حساسیت زا محسوب می گردد. دانه های آجیل به ویژه بادام زمینی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، تخم مرغ و کاکائو از جمله مواد آلرژن بسیار قوی و مهم در بروز حساسیت های غذایی در نوزادان و کودکان به شمار می آیند. بعضی از کودکان نیز به پروتئین گاوی حساسیت دارند و نمی توانند شیر مصرف کنند. برای این دسته از کودکان که آلرژی دارند شیر های مخصوص گلدن گات را توصیه می کنیم که در وبسایت پارلاک مارکت موجود می باشد و شما عزیزان می توانید تهیه کنید.

روش های تشخیص حساسیت غذایی در کودکان

یکی از اصلی ترین روش ها و راهکارهای تشخیص حساسیت غذایی در نوزادان و کودکان، توجه به علائم ایجاد شده به دنبال مصرف مواد آلرژن است. خوشبختانه این علائم در بیشتر موارد بسیار بارز بوده و به تشخیص سریع و به موقع آلرژی های غذایی کمک خواهند نمود. علائم ایجاد شده بسته به شدت آلرژی، متفاوت بوده و به اشکال مختلفی بروز می نماید.

مواد غذایی آلرژی زا و ممنوعه برای کودکان آلرژیک

علائم شایع حساسیت غذایی و تشخیص آن

  •  بوجود آمدن جوش های ریز و درشت قرمز رنگ در تمامی مناطق بدن، به ویژه اطراف چشم ها، بینی، لب ها و گونه ها، از اصلی ترین و شایع ترین علائم ایجاد شده در آلرژی های غذایی می باشد که به تشخیص این عارضه توسط والدین کمک می نماید.
  •  التهاب و به اصطلاح عامیانه تورم یا همان ورم یکی دیگر از علائم شایع ایجاد شونده به دنبال مصرف مواد آلرژن است که معمولا در صورت، چشم ها و لب ها ایجاد می گردد.
  •  خارش غیر طبیعی و طولانی مدت به ویژه در اطراف لب ها، چشم ها و یا حتی سطح بدن، یک علامت بسیار شایع به دنبال حساسیت های غذایی در نوزادان و کودکان است. خارش می تواند در ناحیه گلو، حلق و مخاط دهان و بینی رخ داده و معمولا از علائم آزار دهنده برای کودکان به شمار می آید.
  •  آبریزش بینی و چشم ها از دیگر علائم شایع و ناخوشایند آلرژی های غذایی بوده و منجر به ایجاد بی قراری و آزردگی کودک خواهد شد.
  •  تب و افزایش دمای بدن یکی دیگر از علائم و حالت های ایجاد شده در آلرژی های غذایی بوده و از جمله علائم نسبتا خطرناک و نگران کننده به شمار می آید.

حساسیت غذایی تاخیری 

نوع دیگری از آلرژی غذایی در کودکان، نوع تاخیری است که از چند روز تا چند هفته پس از مصرف ماده غذایی آلرژن ایجاد می گردد. علائم ناشی از این نوع حساسیت، وجود خون در مدفوع، اسهال مزمن، ریفلاکس معده، نفخ و یبوست است.در صورت مشاهده علائم مذکور در نوزادان و کودکان خود، حتما به پزشک متخصص مراجعه نموده و اجازه دهید پزشک با انجام آزمایشات مختلف، ماده آلرژن را شناسایی نموده و درمان را آغاز نماید. در صورت تشخیص ماده حساسیت زا حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت نموده و طبق یک اصول صحیح، ماده غذایی دیگری را جایگزین ماده حساسیت زا نموده و از بروز علائم مذکور جلوگیری نمایید.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.