بچ نامبر چیست؟

بچ نامبر چیست؟

شماره سری ساخت یا بچ نامبر که با آن Lot نامبر هم گفته می شود ترکیبی از حروف و اعداد است که به منظور شناسایی و رهگیری محصول تولید شده روی بسته بندی محصول آرایشی بهداشتی درج می شود. اگر برای محصول تولید شده، در سطح عرضه مشکلی پیش بیاید یا مصرف کننده شکایتی داشته باشد، تولید کننده می تواند با استفاده از شماره بچ، محصول را رهگیری نموده و بفهمد که در چه تاریخی و در کدام کارخانه، در کدام سالن تولید و در کدام مخزن ساخته شده است. این شماره به صورت پرینت شده و گاهی به صورت پرس شده در انتهای بطری، بدنه بطری، بخش پرس شده تیوب و یا روی جعبه مقوایی محصول درج می شود.

چرا تاریخ انقضا و تاریخ تولید در بعضی محصولات درج نمی شود؟

مطابق قوانین اتحادیه اروپا، تولید کننده الزامی به درج تاریخ انقضا روی محصولات با طول عمر بالای 3 سال ندارند. بنابراین اگر تاریخ تولید و تاریخ انقضا روی محصولی درج نشده بود، دلیل بر تقلبی بودن آن نیست!

از کجا بفهمیم محصول مورد نظر چه زمانی تولید شده است؟

همانطور در ابتدا گفتیم، بچ نامبر یا همان سری ساخت دارای اطلاعات زیادی می باشد و از الگوی خاصی تبعیت می کند. اگر این الگو را داشته باشیم می توانیم به اطلاعات موجود در مورد محصول پی ببریم. برای بررسی تاریخ تولید، انقضاء و اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی برندهای خارجی می‌توانید از 4 سایت معتبر زیر کمک بگیرید:

با مراجعه به این سایت ها می توان بچ نامبر یا همان شماره سری ساخت را با وارد کردن در کادر مشخص اطلاعات آن را از جمله تاریخ تولید را رمز گشایی کنیم!

روش بدست آوردن تاریخ تولید محصول از بچ نامبر (شماره سری ساخت)

برای بدست آوردن تاریخ تولید مراحل زیر را دنبال کنید:

به یکی از سایت های بالا مراجعه کنید.

از قسمت برند (Cosmetic Brand) نام برند مورد نظرتان را انتخاب کنید.

شماره سری ساخت یا بچ نامبر را در بخش مربوطه وارد کنید.

دکمه Check را بزنید.

سپس تمامی اطلاعات مورد نظر از جمله تاریخ تولید و . . . را می توانید مشاهده کنید.

تعیین تاریخ انقضاء محصولات پس از باز کردن پلمپ

یکی از مهم‌ترین علائم که بر روی محصولات آرایشی و پوستی درج می‌شود؛ نماد (PAO) مخفف عبارتPeriod After Opening است. این نماد به شکل جعبۀ در باز بر روی تمام محصولات درج می‌شود و نشانگر مدت زمان استفاده از محصولات پس از باز کردن پلمپ است که پس از اتمام این مدت به هیچ وجه نباید از محصول استفاده کنید.

بر روی این ظرف در باز، عددی با حرف M درج می‌شود که این عدد نشان‌دهنده بازۀ زمانی استفاده از محصول و حرف M به معنای Month یا ماه است.

معنای اعداد درج شده بر روی جعبۀ در باز (نماد PAO)

6M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 6 ماه قابل استفاده است.

12M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 12 ماه قابل استفاده است.

18M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 18 ماه قابل استفاده است.

24M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 24 ماه قابل استفاده است.

تشخیص تاریخ انقضاء از طریق بچ کد محصولات

تاریخ انقضاء برندهایی نظیر نیوآ، سبامد و آریل از طریق بچ‌کد درج شده بر روی بسته‌بندی قابل تشخیص است.

به عنوان مثال اعداد 1047 را در نظر بگیرید، این عدد نشان‌دهندۀ تاریخ تولید و انقضاء محصولات هستند؛ به طوری که عدد یک نشان‌دهندۀ سال تولید (2021)، عدد 047 نیز به معنای 47 اُمین روز سال (روز 17 ماه فوریه) است.

بررسی تاریخ انقضاء از طریق بارکد

تمامی محصولات خارجی دارای بارکد (شناسه) هستند که شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های مخصوص بارکد خوان، اطلاعات مورد نیاز دربارۀ محصول خریداری شده را کسب کنید. این نرم افزارها با اسکن بارکد وارد سایت تولید کننده محصول می‌شوند و تمامی اطلاعات مورد نیاز شما درباره محصول را ارائه می‌دهند.

یکی از اپلیکیشن‌های معتبر در این زمینه نرم افزار BeepScan است که می‌توانید از اینجا آن را نصب کنید.

بررسی تاریخ انقضاء در صورت عدم وجود در سایت‌های تاریخ انقضاء

متأسفانه تاریخ انقضاء برخی برندها در وب‌سایت‌ها یافت نمی‌شود که این موضوع دلیل بر تقلبی بودن محصول نیست. دلیل این امر آن است که شرکت‌ها اطلاعات محصولات خود را با این وب‌سایت‌ها به اشتراک نمی‌گذارند. در چنین شرایطی می‌توانید اطلاعات تماس با برندی را که محصول را از آن خریده‌اید؛ پیدا کرده و بچ کد و نام محصول را به روابط مشتری ایمیل بزنید و در مورد تاریخ تولید و انقضاء سوال کنید.

شرایط نگهداری از عوامل تاثیر گذار بر عمر محصولات

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عمر مفید محصولات، شرایط نگهداری آن‌هاست. می‌توانید اصول نگهداری صحیح را از روی بسته بندی محصولات بررسی کنید.

به عنوان مثال باید محصولات را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که محصول را در یخچال نگهداری کنید. برخی از محصولات را می‌توان در یخچال نگهداری کرد، در حالی که برخی از محصولات نیز باید در دمای اتاق نگهداری شوند.

دیدگاه شما

۴ دیدگاه

  1. سحر گفت:

    سلام.یه کرم دور چشم نیتروژنا خریدم که تاریخ انقضاش رو رده ۶/۲۰۲۱ ولی تو این سایت که بچ کدش رو وارد میکنم تاریخ انقضا نمیزنه و تولید میزنه ۶/۲۰۱۹ و زیرش همین توضیح رو داده که مینیمم سه سال.الآن یعنی میتونم تا بعد تاریخ انقضاش هم استفاده کنم؟!

    • مهدی افشردی گفت:

      حداقل تاریخ انقضای این نوع محصولات ۳ ساله ولی میتونید بعد از باز شدن درب محصول تا ۱۲ ماه استفاده کنید.

  2. هدی گفت:

    از یه سایت که فکر میکردم معتبره دوتا شامپو سایوس از یه مدل سفارش دادم حالا که بدستم رسیده میبینم بچ کد و بارکد و کلا همه اعداد و ارقام پشت جفتشون عین همه
    بچ کدش معتبره تو سایت چک کازمتیکس زدم ولی اینکه عین همن دلیل بر فیک بودنشون نیست؟

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.