تفاوت آلرژی با سرماخوردگی و همه آنچه که باید راجب آن بدانیم

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی و همه آنچه که باید راجب آن بدانیم

آلرژی و سرماخوردگی دو نوع بیماری هستند که علائم بسیار مشابهی با یکدیگر دارند به همین دلیل در اکثر اوقات نمی توان متوجه تفاوت آلرژی با سرماخوردگی شد؛ اما با این حال هریک از آنها دارای علائمی هستند که موجب تفاوت آنها با یکدیگر می شوند و همین مسئله به ما کمک می کند تا متوجه شویم دچار کدامیک شده ایم به همین دلیل در این مقاله به بررسی علائم و شرایط در آلرژی و سرماخوردگی می پردازیم تا بتوانید به راحتی متوجه تفاوت آلرژی با سرماخوردگی شوید و آن را درمان کنید.

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

آلرژی چیست؟

آلرژی و یا حساسیت به پاسخ سیستم ایمنی بدنی به مواد خارجی و یا عوامل حساسیت زا گفته می شود که این نوع پاسخ ایمنی شباهت زیادی به نوع واکنش بدن در مقابل ویروس سرماخوردگی دارد و  همین مسئله سبب شباهت بی اندازه این دو بیماری با یکدیگر شده است، بطور کلی در بدن هر ماده ای حتی غیر مضر می تواند موجب ایجاد واکنش و بروز علائمی گردد که موجب آلرژی می شود به این مواد حساسیت زا آلرژن گفته می شود از جمله برخی از این مواد می توان به گرده ی گل و گیاهان، گرد و خاک، تغییر آب و هوا در فصل های مختلف و… اشاره کرد.

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

آلرژی چه علائمی دارد؟

بطور کلی می توان گفت که آلرژی بسته به میزان شدت آن دارای علائم شدید تری خواهد بود بنابراین نشانه های آلرژی به 3 دسته تقسیم بندی شده است که این 3 دسته شامل آلرژی خفیف، متوسط و حاد می شود:

در آلرژی خفیف که در اکثر موارد بیماران دچار این آلرژی می شوند علائم معمولا شامل نشانه هایی در یک قسمت بدن می باشد، مانند آبریزش بینی و عطسه،خارش گلو،التهاب در قسمتی از صورت و یا بدن، خارش چشم و آبریزش اشک که اصولا این علائم شدید تر نمی شوند و به دیگر اعضای بدن انتقال نمی یابند.

در آلرژی متوسط علائم با نوع خفیف آن یکسان می باشد با این تفاوت که هم علائم شدید تر خواهند بود و هم این که قابل تکثیر هستند به این معنی که خارش و سوزش چشم ها می تواند منجر به خارش گلو و آبریزش بینی نیز شود.

آلرژی حاد یکی از نادر ترین نوع آلرژی می باشد که شامل علائمی بسیار شدید و خطرناکی است که در برخی از موارد می تواند موجب مرگ افراد نیز شود از جمله برخی از این علائم می توان به حمله های تنفسی، کاهش شدید فشار خون و یا ایجاد کهیر های شدید در برخی از اعضای داخلی بدن همچون معده اشاره نمود.

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی را چگونه تشخیص دهیم؟

آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید! در فصل بهار و پاییز به دلیل شرایط آب هوایی شیوع سرماخوردگی و آلرژی در بین مردم بسیار زیاد می باشد به همین دلیل دانستن تفاوت آلرژی با سرماخوردگی به ما کمک می کند تا مراقبت های بیشتری در این رابطه داشته باشیم؛ آلرژی و سرماخوردگی هر دو دارای یک نوع علائمی هستند با این تفاوت که در آلرژی بدن به مواد آلرژن عکس العمل نشان می دهد و در سرماخوردگی در برابر یک نوع ویروس! بطور کلی از شایع ترین تفاوت ها بین آلرژی و سرماخوردگی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی

  • احساس خستگی و کوفتگی شدید در بدن در هنگام سرماخوردگی
  • وجود خارش در چشم و یا گلو می تواند نشان دهنده آلرژی باشد زیرا در سرماخوردگی بدن دچار خارش نمی شود و با درد همراه است
  • حساسیت و آلرژی با تب همراه نیست در صورتی که سرماخوردگی موجب تب و حتی در برخی موارد موجب تشنج نیز می شود
  • تفاوت آلرژی با سرماخوردگی در اصل در سرفه ها می باشد زیرا در سرفه های ناشی از آلرژی فرد فقط در برخی از ساعت های روز دچار سرفه می شود ولی در سرماخوردگی افراد در تمام طول روز سرفه می کنند.
تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

راه های کنترل آلرژی و سرماخوردگی

راه های کنترل آلرژی:

  1. دوری از مواد حساسیت زا
  2. استفاده از ماسک در برخی از فصل ها برای دوری از عوامل محرک مانند گرده و افشانه گل ها
  3. استفاده از برخی از دارو ها به تشخیص پزشک متخصص
  4. هر روز دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید

راه های درمان و کنترل سرماخوردگی:

  1. استفاده از لباس های گرم و مناسب در فصل های سرما
  2. استفاده زیاد از مایعات
  3. دوری از افراد مبتلا به ویروس و آنفولانزا

نکته مهم در رابطه با تفاوت آلرژی با سرماخوردگی

بهترین راه برای تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و آلرژی مراجعه به پزشک می باشد و برای درمان آنها نباید خودسرانه شروع به مصرف دارو کنیم زیرا این کار می تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد که می تواند به بدن آسیب جدی برساند.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.