رژیم غذایی مناسب برای کودکان آلرژیک

رژیم غذایی مناسب برای کودکان آلرژیک

یکی از مشکلات شایعی که در اغلب کودکان به چشم می خورد اختلالات رشدی است که در کودکان آلرژیک وجود دارد. این سوء تغذیه و اختلال رشدی که بر اثر آلرژیک به مواد غذایی در کودکان به وجود می آید در ابتدا قابل مشاهده نیست اما بعد از مدتی تاثیر بسیار جدی بر رشد کودک خواهد داشت. از این رو حساسیت یا آلرژی غذایی می تواند مانع از جذب مواد غذایی شده و روند هضم غذا را مختل نماید.

نشانه های آلرژی غذایی در کودکان آلرژیک

ساده ترین نشانه هایی که کودکان آلرژیک در اثر حساسیت غذایی از خود نشان می دهند، اگزما، کهیر و مشکلات پوستی است. عموما کودکانی که با شیر خشک های متنوع تغذیه می کنند بیشتر در دام چنین آلرژی هایی قرار می گیرند و علائم شایعی نظیر اسهال، استفراغ، کاهش وزن، آبریزش بینی، گریه های مکرر بعد از شیر خوردن، بی قراری، مشاهده ی خون در مدفوع که می تواند نشانه ای از کولیت آلرژیک باشد. آنافیلاکسی شدیدترین حالت واکنش کودکان آلرژیک است که سبب تحریک روده می شود، خس خس سینه، تورم زبان و….را در آنها می توان مشاهده نمود.

کودک آلرژیک

رژیم غذایی مناسب برای کودکان آلرژیک

همانطور که ذکر شد کودکان آلرژیک که شیرخواره هستند بیشتر در معرض چنین مشکلی قرار دارند. زیرا کودکان شیرخواره علاوه بر تغذیه متفرقه ممکن است در معرض حساسیت غذایی تغذیه مادر هم قرار بگیرند. بنابراین برای ارائه دادن یک رژیم غذایی مناسب برای کودکان آلرژیک لازم است تا از مواد تغذیه ای مادر بررسی انجام گیرد.در واقع مادران شیرده  گاهی اوقات به دلیل مصرف منابع پروتئینی خوبی مانند ماهی، بادام زمینی، تخم مرغ، شیر گاو، سویا و سایر مواد غذایی سبب شده تا کودکان آنها پس از خوردن شیر مادر و عدم هضم پروتئین دریافتی واکنش آنافیلاکتیک شدیدی را از خود نشان دهند.

لذا بهتر است مادران شیرده مواد آلرژی زا را به صورت پخته مصرف نموده و یا از برنامه غذایی خود چنین موادی را حذف نمایند. جایگزین کردن مواد دیگر پروتئینی در رژیم غذایی مناسب برای کودکانی که آلرژی غذایی دارند به طور چشمگیری می تواند از بروز کواشیورکور در اطفال جلوگیری به عمل آورد.

کودک آلرژیک

بهترین رژیم غذایی برای کودکان شیرخواره

کودکانی که حساسیت غذایی داشته و نسبت به چربی ها و پروتئین های موجود در مواد غذایی و شیر مادر همچنین انواع شیر خشک ها آلرژیک داشته و واکنش نشان می دهند توصیه می شود شیر خشک هایی را مصرف نمایند که کاملا هیدرولیزه شده باشد. زیرا تحمل و هضم ۹۰ درصد چنین شیر خشک هایی برای کودکان آلرژیک وجود دارد. معمولا شیر خشک هایی که بر پایه اسید آمینه هستند مانند شیر خشک ها و سرلاک هایی که در وب سایت پارلاک مارکت وجود دارند می توانند گزینه خوبی باشند.

غالبا شیرخواران به واسطه حساسیت IgE به شیر گاو تا حد زیادی در معرض خطر آنافیلاکسی، ائوزینوفیلیک و ازوفاژیت قرار دارند. لذا در تغذیه این کودکان می بایست از مصرف شیرهای هایپوآلرژنیک خودداری کرد و با خیالی آسوده با مصرف شیرخشک ها و سرلاک های خارجی و ایرانی موجود در وب سایت پارلاک مارکت مانند شیر خشک و سرلاک هاینز، ببلاک، آپتامیل، آری، هرو بیبی، هیپ و….کودکان آلرژیک را در چرخه غذایی سالم و رشد کافی قرار دارد.

کودک آلرژیک

انرژی رژیم غذایی با توجه به سن کودک

مناسب ترین انرژی که کودکان الرژی دار به مواد غذایی لازم است از مصرف چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها در رژیم غذایی خود داشته باشند بر حسب سن کودکان عبارتند از:

_ سن ۱_۳ سال :کربوهیدرات ۶۵_۴۵میلی گرم، چربی ۴۰_۳۰میلی گرم، پروتئین ۲۰_۵میلی گرم

_ سن ۴_۱۸ سال: کربوهیدرات ۶۵_۴۵میلی گرم ، چربی۳۵_۲۵میلی گرم، پروتئین ۳۰_۱۰میلی گرم

_ سن بالای ۱۸ سال: کربوهیدرات ۶۵_۴۵میلی گرم، چربی۳۵_۲۵میلی گرم، پروتئین ۳۵_۱۰ میلی گرم

رژیم کودک آلرژیک

مصرف رژیم غذایی طبیعی برای درمان آلرژیک

معمولا تا قبل از شش ماهگی برای جلوگیری از بروز هر نوع آلرژیک بهتر است به جز شیر مادر هیچ کمک غذای دیگری در برنامه تغذیه ای کودک قرار نگیرد. بعد از شش ماهگی توصیه می شود تغذیه کودک با گوشت، پوره میوه ها و پوره سبزیجات همچنین سرلاک هایی که با آهن غنی شده هستند مانند نمونه های مختلفی که در وب سایت پارلاک مارکت وجود دارد آغاز شود. این دسته از غذاها در کودکان هیچ گونه آلرژیک به وجود نخواهند آورد.

با امتحان کردن غذاهای سنتی به میزان کم می توان تعدادی از غذاهای طبخ شده را در برنامه غذای کودک قرار داد. کارشناسان تغذیه معتقدند که با خوراندن مواد آلرژی زا مانند ماهی، تخم مرغ، آجیل و….به کودک در سن یکسالگی این امکان وجود دارد تا در سال های بعد کودکان حساسیت کمتری نسبت به این مواد پیدا نمایند.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.