مواد غذایی آلرژی زا و ممنوعه برای کودکان آلرژیک

آلرژی کودکان

آلرژی به مواد غذایی زمانی اتفاق می افتد که بدن کودک نسبت به برخی مواد موجود در غذا مانند پروتئین ها واکنش نشان دهد و با آن دسته از مواد غذایی آلرژی زا برای کودک به عنوان دشمن سیستم ایمنی برخورد کرده و به ترشح آنتی بادی بپردازد تا با مواد غذایی الرژی زا و یا به اصطلاح علمی آن یعنی آلرژن ها مقابله کند. در پی ترشحات آنتی بادی ها واکنش های الرژیک کودک آغاز شده و باعث تحریک اندام و سیستم های حیاتی کودک می شود.

شیر خشک

بسیاری از والدین به دلایل متفاوت برای تغذیه نوزادان خود از شیر خشک استفاده می کنند اما چه چیزی باعث ایجاد آلرژی در کودکان و نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند می شود و باعث می شود در دسته مواد غذایی آلرژی زا قرار بگیرد؟

در تهیه شیر خشک با هر برند و از هر نوعی از شیر گاو استفاده می شود و حدود 5 درصد از نوزادان و کودکان شیرخوار به شیر گاو حساسیت دارند و بدن آنها با پروتئین موجود در شیر به عنوان آلرژن برخورد می کند. این دو موضوع باعث بروز آلرژی و قرار گرفتن شیر خشک در دسته مواد غذایی آلرژی زا در کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، می شود. راه حل این مشکل استفاده از شیرهای مخصوص با پروتئین شکسته شده که به شیرهای رژیمی نیز معروف هستند، می باشد. این شیرها در کودکان باعث بروز آلرژی نمی شوند و می توان آنها را از داروخانه ها و یا هلال احمر تهیه کرد. شیر خشک گلدن گات برای نوزادان دارای آلرژی و حساسیت به پروتئین گاوی مناسب می باشد که می توانید از وبسایت پارلاک مارکت تهیه کنید.

تخم مرغ: از شایع ترین مواد غذایی آلرژی زا

از شایع ترین مواد غذایی آلرژی زا که باعث بروز آلرژی در کودکان و حتی بزرگسالان می شود تخم مرغ است. همانطور که در مقدمه به آن پرداختیم پروتئین بیشترین سهم را در بین مواد آلرژی زا در مواد غذایی دارد. پروتئین موجود در تخم مرغ نیز ممکن است باعث آلرژیک شدن کودک نسبت به این ماده غذایی شود. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر این موضوع را بیان کنیم باید خاطرنشان کرد که آلبومین موجود در سفیده تخم مرغ باعث آلرژی می شود. در صورتی که از خطرات مربوط به کلسترول بالای خون مصون هستید می توانید به صورت کنترل شده از زرده تخم مرغ استفاده کنید. باید توجه داشت که تخم مرغ به صورت گسترده در مواد غذایی آماده و صنعتی از جمله بیسکویت ها و الویه ها استفاده می شود بنابراین باید در استفاده از این مواد غذایی دقت کافی را لحاظ کرد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از مهمترین منابع پروتئینی و مورد نیاز برای رشد کودکان است با این وجود نباید از مواد آلرژی زا موجود در گوشت قرمز مثل گوشت گاو غافل شد. آلرژی نسبت به گوشت قرمز معمولا از نوعی قند به نام آلفا گالاکتوز نشات می گیرد. اگر بدن کودک با این قند به عنوان ماده آلرژیک برخورد کند پس احتمال اینکه کودک به سایر گوشت ها حساسیت داشته باشد نیز وجود دارد. باید توجه داشت که شناسایی حساسیت نسبت به گوشت دشوار و علائم آن ممکن است تا چندین ساعت پس از مصرف بروز نکند.

بادام زمینی: قوی ترین ماده آلرژی زا برای کودکان

حساسیت نسبت به بادام زمینی می تواند بسیار دردناک و حتی خطرناک باشد و شدیدترین واکنش های آلرژیک مربوط به این ماده غذایی است که برخلاف گوشت بروز علائم آلرژیک و ترشح آلرژن به سرعت صورت می گیرد و باید آن را در دسته مواد غذایی ممنوعه برای کودکان آلرژیک قرار داد.

این علائم می تواند به شکل خارش و یا سوزش پوست در دهان و گلو و یا آبریزش شدید بینی نمایان شود و در صورتی که سریع تر به اورژانس مراجعه نشود می تواند باعث واکنش های بسیار شدید و حتی تورم در گلو و خفگی و یا مختل شدن تنفس و حتی مرگ شود. بنابراین اگر والدین کودک به این آلرژی مبتلا باشند باید در تغذیه کودکان با مواد غذایی حاوی بادام زمینی بسیار دقت کنند.

سایر مواد غذایی آلرژی زا

  • سویا : مانند بادام زمینی سویا نیز می تواند باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک در کودکان شود بنابراین در دسته مواد غذایی آلرژی زا قرار گرفته و باید در مصرف مواد غذایی مانند سس ماکارونی به مواد تشکیل دهنده آنها توجه نمود.
  • سه مغز : خشک بارهایی نظیر گردو و بادام که ممکن است باعث آلرژی در کودکان شود.
  • مواد غذایی حاوی پروتئین گلوتن مثل گندم و جو
  • ذرت : از دیگر مواد غذایی آلرژیک برای کودکان با واکنش های شدید
  • آبزیان: شامل ماهی ، صدف، خرچنگ و میگو و همچنین کنسروها
  • برخی سبزیجات مانند بادمجان و فلفل دلمه ای
  • برخی میوه ها مانند توت فرنگی
  • عسل و مشتقات آن

سرلاک ها و غذای های کمکی مناسب کودکان آلرژیک

کودکان و نوزادانی که آلرژی به شیر و پروتئین گاوی دارند نمی توانند از غذا های کمکی و سرلاک های معمولی مصرف کنند. در پارلاک مارکت انواع سرلاک های برند های معتبر خارجی وجود دارد که از شیر بز تهیه شده اند و مناسب کودکان آلرژیک می باشند. برای تهیه این محصولات می توانید به وبسایت پارلاک مارکت در قسمت سرلاک های کودکان آلرژیک مراجعه کنید و سفارش دهید.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.