آنچه در مورد خواب کودکان باید بدانیم؟

خواب کودکان

خواب نقش مهمی در رشد و سلامتی کودکان دارد و به اندازه غذا خوردن  و تغذیه مناسب برای کودکان ضروری است و اگر خواب اندازه و کافی نداشته باشد به هوش و عملکرد روزانه و حتی اخلاق او تاثیر منفی میگذارد. خوابیدن کودک تغیراتی در خواب و کار های والدین هم تاثیر میگذارد.

خواب کودک

میزان خواب مناسب کودکان در سنین مختلف

نیاز های بدن انسان در طول رشد و بزرگ شدن دچار تغییراتی می شود که خواب کودک در سنین مختلف تغییر میکند و والدین باید بر اساس این تغیرات و تفاوت ها برنامه ریزی داشته باشند. در ادامه خواب کافی در سنین مختلف را بررسی خواهیم کرد که این برنامه زمانی خواب برنامه کلی است که بین کودکان ثابت شده است.

میزان خواب نوزاد

خواب نوزاد 16 الی 20 ساعت در طول روز میباشد و هر چه بزرگتر میشود میزان خواب او کمتر میشود و به 10 الی 13 ساعت میرسد. ساعت های خواب کودک مشخص نیست و هر وقت کودک گرسنه می شود از خواب بیدار می شود و شیر میخورد و دوباره می خوابد.

بیشترین زمان که نوزاد میخواد بدون بیدار شدن 4 الی 5 ساعت در شب میباشد برای آنکه به کودک کمک کنید تا بهتر بخوابد قبل از خواب شب به حمام ببرید و هنگام بیدار شدن کودک اورا در معرض نور خورشید قرار دهید و بازی کنید.

میزان خواب در دو سالگی

کودک در این سن 10 الی 12 ساعت در طول شب و 1 الی 3 ساعت در روز میخوابد.کودکان شیطون و بازیگوش برای خوابیدن مقاومت و تقلا میکند و والدین هستند که برای خواباندن کودک از روش های مختلف استفاده میکنند و هنگامی که کودک یاد میگیرد از تخت خود بیرون بیاید میخواهد با شما روی تخت بخوابد و اگر کودک به خوابیدن کناز شما عادت کند جدایی از شما برایش سخت میشد.

میزان خواب در سه سالگی

کودک در 3 سالگی 9 الی 12 ساعت در شب و 1 الی 3 ساعت در طول روز میخوابد و در طول روز به مرور زمان کم میشود و در 4 سالگی به 1-2 ساعت و در 5 سالگی بسیلر کمتر میشود و یا حتی در طول روز نخوابد .خواب شبانه تا پایان 5 سالگی به 8 الی 11 ساعت میرسد.

میزان خواب از شش سالگی تا نه سالگی کودکان

کودک در 6 تا 9 سالگی در طول شب 10 الی 11 ساعت میخوابد و معمولا در طول روز نمیخوابد و با این حال والدین باید برنامه های تلویزیونی و انجام تکلیف را برای کودک برنامه ریزی کنند که تداخلی با خواب کودک نداشته باشد.

مشکلات رایج در مورد خواب کودک

به کودک خود یاد بدید که شبانه روز بخوابد و این طبیعی است که کودک در ماه های اول تولد خواب آرامی دارد اگر چه برای خواب بهتر کودک میتوانید انجام دهید.و اتنظار زیادی است که کودک تمام شب را بخوابد و این طبیعی است که کودک در طول شب بیدار شود. خیلی از والدین ها میخواهند کودک تمام شب را بدون بیدار شدن بخوابد در حالی است که این اتفاق برای بزرگسالان هام نمی افتد.

والدین باید در خواب کودک دقت کنند چون تعداد ساعت خواب کودک روی سلامتی او تاثیر میگذارد پس در نتیجه به خواب کودک خود اهمیت و دقت کنید.همچنین خواب تاثیر زیادی روی خلق و خو و اخلاق کودک تاثیر میگذارد. زمان بیداری نوزاد خیلی کوتاه است و به مرور زمان افزایش پیدا میکند و کودکان در طول روز 17 ساعت میخوابد.

بی خوابی کودکان

10 نکته در مورد خواب کودک

1. ساعت خواب کودک را متناسب با نیاز او تعیین کنید

بچه های مدرسه ای باید بین 9 الی 11 ساعت در شب بخوابد ولی تنوع و نیاز خواب کودک زیاد است و اکثر بچه ها الگو خواب ثابتی دارند.به عنوان مثال بچه های سحر خیز اگر دیر هم بخوابند باز هم زود بیدار میشوند و بچه هایی که شب ها انرژی زیادی دارند معمولا تا وقتی خسته نشوند نمیخوابند.

والدین باید بدانند که کودک خود برای اینکه صب سرحال از خواب بیدار شوند به چند ساعت خواب نیاز دارد و بر اساس این موضوع زمان خوابیدن آن را مشخص کنند.

2. ساعت مشخص برای بیدار شدن کودک از خواب

اگر بدانید کودک شما به چه میزان خواب نیاز دارد و جه زمان بخوابد به راحتی میتوانید یه زمان برای بیدار شدنش مشخص کنید.اگر اجازه دهید کودک در روزهای تعطیلی و اخرهفته ها بیشتر بخوابد و دیر از خواب بیدار شود مهرباناناه به نظر میرسد ولی برنامه کودک با این کار شما بههم میریزد و باید بی خوابی طولانی در شب را تحمل کنید.

چند ساعتیکه کودک در روزهای تعطیل اضافه میخوابد روی خواب کودک تاثیر میگذارد و وقتی زمان خوابش برسد احساس خستگی و کسل بودن بهش دست میدهد پس والدین باید ساعت خواب و بیداری کودک را بیشتر از یک ساعت تغییر ندهند تا کودک از برنامه خارج شود.

3. هر گونه استرس را کاهش دهید

یکی دیگر از چیزهایی که روی خواب کودک تاثیر میگذارد استرس است هنگامیکه استرس کودک زیاد باشد یا کلا استرس داشته باشد نمیتواند بخوابد.والدین باید سعی کنند فعالیت های آرامتری را برای زمان خواب کودک انتخاب کنند و از کارهایی که به کودک استرس میدهند خودداری کنند و قبل از خواب کودک نور اتاق و فضای خانه را آرام کنید.

4. محیط را برای خواب مهیا کنید

عروسک ها میتوانند به راحت خوابیدن کودک کمک کنند اما وجود بیش از یک عروسک یا اسباب بازی های زیاد باعث حواس پرتی کودک از خوابیدن میشود و کودک نمیتواند راحت و با خیال راحت بخوابد. رختخواب نرم،نور کم و سکوت خانه میتواند به کودک شما کمک کند تا تفاوت روز و شب را درک کند و راحت بخوابد.

5. ترس کودکان را برطرف کنید

والدین باید به جای اینکه ترس های کودک را نادیده بگیرند باید به دنبال برطرف کردن ترس آن ها باشند و تلاش کنند که خودک با خیال راحت و آسوده به خواب برود و اگر با حرف زدن کودک این اطمینان خاطر را پیدا نمیکند میتوانید از راه های خلاقانه استفاده کنید.

به عنوان مثال میتوانید یکی از اسباب بازی های محبوب کودک را به عنوان نگهبان محافظ از کودک هنگاک خواب شبانه یا قبل از خواب در اتاق کودک بگذارید تا کودک احساس امنیت کند و راحت بخوابد.

6. خواب را مرکز توجه قرار ندهید

بچه ها مثل بزرگتر ها نمیتوانند راحت بخوابند به جای اینکه والدین بیشتر تشویق کنند به خواب تاکید دارند که وقت خوابشان گذشته است.والدین باید روی آرام کردن کودک و کم کردن تنش های کودک تمرکز کنند.

7. اختلالات خواب را در نظر بگیرید

اگر شما تمامی تلاشتان کردید ولی کودک شما با خوابیدن مشکل دارد یا همیشه در حال دیدن کابوس میباشد کودک شما واقعا دچار مشکل جدی در خواب دارد و در این صورت حتما باید با متخصص و یا دکتر خود در میان بگذارید.

8. از مصرف کافئین خودداری کنید

نوشیدنی های انرژی زا ،چای،قهوه،شکلات و کولا وجود دارد.والدین باید فرزند خود را تشویق کنند تا از خودن این خوراکی ها هنگام عصر و بعد از ظهر اجتناب کنند تا مشکلی در خواب کودک بوجود نیاید.

9. خواب های عصر را کوتاه کنید

خیلی از کودکان به دلیل بازی کردن زیاد تا ظهر خسته میشوند و میخواهند بخوابند اگز خواب ظهرگاهی کودک بیشتر از نیم ساعت یا 45 دقیقه طول بکشد بدن آن ها احساس خستگی نکند خواب شب او به هم میریزد و این باعث اذیت کودک و والدین میشود.

10. مقدار غذای مناسب را در زمان مناسب بخورانید

اطمینا پیدا کنید که کودک در زمان مناسب میان وعده بخورد. اگر هنگام خوابیدن احساس گرسنگی یا سیری زیاد شود نمیتواند بخوابد و ناراحت کننده میشود و خواب را برای کودک سخت میکند و صبح ها یک صبحانه سالم به کودک شما کمک میکند تا میزان انرژی لازم را برای فراهم کند.

استفاده از مکمل ها برای خواب کودک

یکی از ساده ترین راه هایی که میتوان کودکان را خواباند، استفاده از مکمل های خواب کودکان است. پارلاک مارکت به شما عزیزان قطره خواب کودک بای بای را پیشنهاد می کند:

قطره خواب بای بای مکملی منحصر به فرد برای کمک به رفع اختلالات خواب در کودکان است. خواب مسئله بسیار مهمی است که باید توجه ویژه ای بدان داشت. این قطره خواب برای کودکان بالا 2 ماه مناسب می باشد.

مقدار مصرف قطره خواب

2 ماه تا 2 سال: روزانه 25 قطره

4 تا 10 سال: روازنه 40 قطره

بالای 11 سال: روزانه 60 قطره

قطره خواب کودک بای بای Bay Bay Night
سلام!

اگر سوال شما در سوالات متداول نبود ما آماده پاسخگویی هستیم

  • کد رهگیری پس از دو روز کاری توسط پیامک ارسال خواهد شد. درصورتی که پس از دو روز کاری کد رهگیری را دریافت نکرده اید از واتساپ پیگیری کنید.
  • سفارشات معمولا تا یک روز کاری، بعد از ثبت سفارش تحویل شرکت حمل و نقل انتخابی شما خواهد شد.
  • کد رهگیری مرسولات تیپاکس توسط خود شرکت تیپاکس توسط پیامک ارسال می شود. و از طریق لینک داخل پیامک می توانید پیگیری کنید.
  • پایین وب سایت نماد اعتماد الکترونیک قرار دارد با کلیک روی اینماد شما وارد صفحه مشخصات ما در سایت وزارت صنعت معدن می شوید، با بررسی سابقه ما و مشخصات ما می توانید اطمینان کافی را بدست آورید.
SocialSocial
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.