• پارلاک
  • /
  • وبلاگ
  • /
  • کودک
  • /
  • راه‌هایی برای آموزش کودکان به مسواک زدن و پیشگیری از مشکلات دندانی

راه‌هایی برای آموزش کودکان به مسواک زدن و پیشگیری از مشکلات دندانی

مسواک زدن در کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید از سنین پایین‌ آغاز شود. مسواک زدن به معنای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها با استفاده از مسواک و خمیردندان است و این کار باید به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها انجام شود. در این مقاله به بررسی اهمیت مسواک زدن در کودکان، شروع مسواک زدن در کودکان، روش درست مسواک زدن در کودکان، انتخاب مناسب مسواک و خمیردندان برای کودکان، آموزش مسواک زدن به کودکان و مشکلات دندانی در کودکان پرداخته می‌شود.

اهمیت مسواک زدن در کودکان

مسواک زدن در کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید از سنین پایین‌تر آغاز شود. مسواک زدن به دندان‌های کودکان کمک می‌کند تا پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه‌ای را کاهش دهد و به بهداشت دهان کودک کمک می‌کند. همچنین، مسواک زدن می‌تواند به کودکان کمک کند تا به طرز صحیحی به تمیز کردن دندان‌های خود آشنا شوند و از رفتارهای نادرست مانند نواکاندن دندان‌ها و یا کند کردن مسواک پیشگیری کنند.

شروع مسواک زدن در کودکان

مسواک زدن در کودکان باید از سنین پایین‌تر آغاز شود. به طور کلی، کودکان باید از سن ۶ ماهگی با استفاده از پارچه‌ای نرم و مرطوب، دهان خود را تمیز کرده و ازسن ۱ سالگی با شروع رشد دندان‌های شیری، مسواک زدن را آغاز کنند. در این سن، باید از مسواک‌های نرم و کوچک استفاده شود تا به دندان‌های شیری کودک آسیب نرساند. با رشد دندان‌های دائمی، باید به مسواک‌های بزرگتر و مناسب‌تری تبدیل شود.

روش درست مسواک زدن در کودکان

برای مسواک زدن در کودکان، بهتر است که پدر و مادرها به کودکان خود نشان دهند که چگونه مسواک زدن درستی انجام دهند. برای این کار، می‌توان دندان‌ها را به طور کامل و به طور مداوم با مسواک تمیز کرد و از حرکات رو به عقب و جلویی استفاده کرد تا همه نواحی دهان تمیز شوند. همچنین، باید به کودکان یاد داد که بعد از هر وعده غذایی و شیرابه‌ها دهان خود را با آب بشویند و در صورت امکان، مسواک بزنند.

مسواک زدن کودکان
برای تمیز کردن دندان‌های کودکان، استفاده از مسواک نرم و کوچکی که برای کودکان طراحی شده‌اند، توصیه می‌شود. برای کودکان زیر 18 ماه، تنها باید از آب برای تمیز کردن دندان‌های آنها استفاده شود. از 18 ماه تا 3 سال، باید از کمی خمیر دندان با فلوراید پایین استفاده شود. برای کودکان 3 تا 6 سال، می‌توان از کمی خمیر دندان با اندازه یک دانه نخود استفاده کرد. از 6 سال به بعد، می‌توان از خمیر دندان با فلوراید بالای بزرگسالان و به مقدار یک دانه نخود استفاده کرد.
مسواک زدن کودکان
بهتر است در یک محل روشن و باز، پشت کودک خود نشسته و یا ایستاده و در بهترین حالت جلوی یک آینه قرار بگیرید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا ببیند که شما چه کاری انجام می‌دهید. برای نوزادان و کودکان کوچکتر، بهتر است آنها را روی زانوهای خود بگذارید یا حتی دراز کشیده و آنها را روی شکم خود قرار دهید..
مسواک زدن کودکان
با دست آزاد خود، زیر چانه کودک خود را حمایت کنید. از کودک خود بخواهید دهان خود را باز کند و “آه” بگوید. از علائم پوسیدگی مانند خط سفید یا لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌های نزدیک به لثه‌ها بررسی کنید. از وجود پلاک روی دندان‌ها در اطراف خط لثه‌ای نیز بررسی کنید.
مسواک زدن کودکان
با حرکات دایره‌ای کوچک، تمامی سطوح دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز کنید. روی تمامی سطوحی که با دندان‌ها در ارتباط هستند به جلو و عقب برسید. برای دو دقیقه مسواک بزنید.
پس از پایان مسواک زدن، کودک شما باید خمیردندان باقیمانده را بلعیده ولی نیازی به آبکشی دهان ندارد. مسواک را با آب بشویید و آن را در جای تمیز و خشک قرار دهید.
از اینکه به کودک خود غذاها و نوشیدنی‌های شیرین دهید، خودداری کنید. به کودک خود در هنگام خواب دادن شیر مادر یا فرمول خوراکی، بطری ندهید. همیشه پس از تغذیه، بطری را از کودک بردارید.

انتخاب مناسب مسواک و خمیردندان برای کودکان

برای انتخاب مناسب‌ترین مسواک برای کودکان، باید به سن کودک توجه کرد. مسواک‌های نرم و کوچک برای دندان‌های شیری کودکان مناسب هستند. همچنین، باید به اندازه سر مسواک هم توجه کرد تا به نواحی دهان کودک دسترسی داشته باشد. برای انتخاب خمیردندان مناسب برای کودکان، بهتر است توصیه‌های دندانپزشک را در نظر گرفته و از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کرد که به بهداشت دهان کودک کمک می‌کند.

آموزش مسواک زدن به کودکان

برای آموزش مسواک زدن به کودکان، بهتر است که پدر و مادرها به کودکان خود نشان دهند که چگونه مسواک زدن درستی انجام دهند. همچنین، می‌توان از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کنند تا به تمیز کردن دندان‌های خود علاقه‌مند شوند، استفاده کرد. مثلاً می‌توان از بازی‌هایی که در آن‌ها کودکان باید به دنبال شکار دندان‌های غول‌هایی باشند، استفاده کرد.

مشکلات دندانی در کودکان

برخی مشکلات دندانی همچون پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه‌ای و اشکال دندانی در کودکان بسیار رایج هستند. برای پیشگیری از این مشکلات، بهتر است که پدر و مادرها به دنبال رژیم غذایی مناسب برای کودکان خود باشند و از شیرابه‌ها و خوراکی‌های شیرین و دوغابیزه‌ای که باعث افزایش پلاک و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، خودداری کنند. همچنین، باید به دوره مصرف فلوراید دقت کرد و در مورد مشکلات دندانی کودکان به دندانپزشک مراجعه کرد.

نتیجه‌گیری

مسواک زدن در کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید از سنین پایین‌تر آغاز شود. برای انتخاب مناسب‌ترین مسواک و خمیردندان برای کودکان، باید به سن کودک توجه کرد و توصیه‌های دندانپزشک را در نظر گرفت. همچنین، باید به کودکان یاد داد که چگونه به طور صحیح مسواک بزنند و برای این کار می‌توان از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کنند تا به تمیز کردن دندان‌های خود علاقه‌مند شوند، استفاده کرد. همچنین، برای پیشگیری از مشکلات دندانی در کودکان، به دوره مصرف فلوراید دقت کرد، رژیم غذایی مناسبی را برای کودکان تعیین کرد و در مورد مشکلات دندانی کودکان به دندانپزشک مراجعه کرد.

سوالات متداول :

چگونه می‌توان به کودکان یاد داد که مسواک بزنند؟

برای یاد دادن به کودکان که چگونه مسواک بزنند، بهتر است از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کنند تا به تمیز کردن دندان‌های خود علاقه‌مند شوند، استفاده کنید. همچنین، به کودکان نشان دهید که چگونه مسواک را به دقت در دهانشان قرار دهند و به طور مرتب و با حرکات نرم و چرخشی از طرف راست به چپ و بالا به پایین، دندان‌های خود را تمیز کنند.

بهترین زمانی که برای شروع مسواک زدن در کودکان است؟

بهترین زمان برای شروع مسواک زدن در کودکان، پس از شروع بروز دندان‌های شیری آنها است. همچنین، باید به دنبال آن باشید که کودک شما از طریق مسواک زدن، به کمک پدر و مادرش، به دندان‌های خود مراقبت کند.

آیا استفاده از خمیر دندان برای کودکان ضرر دارد؟

استفاده از خمیردندان برای کودکان با دقت و با توجه به سن کودک، بسیار ایمن است. اما باید به این نکته توجه کنید که خمیردندان‌هایی که برای بزرگسالان ساخته شده‌اند، ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. بنابراین، باید خمیردندان‌هایی که برای کودکان ساخته شده‌اند را انتخاب کنید و در صورت ابتلای کودک به بیماری‌های خاص دندانی، از نوع خمیردندان مورد تایید دندانپزشک استفاده کنید.

چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها در کودکان جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در کودکان، به دوره مصرف فلوراید دقت کرده و رژیم غذایی مناسبی را برای کودکان تعیین کرده و از خوراکی‌های شیرین و دوغابیزه‌ای که باعث افزایش پلاک و پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، خودداری کنید. همچنین، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا بتواند به شما در مورد روش‌های بهتری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودکان کمک کند.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.