انواع پوست و مراقب از آن

مراقبت پوست

انواع پوست :پوست انسان به چندین نوع تقسیم می‌شود که هر کدام نیازهای خاص خود را دارند. در ادامه انواع پوست‌ و روش های پاکسازی آن‌ها را بیان می‌کنیم:

این را هم فراموش نکنید که نوع پوست شما می‌تواند در طول زمان تغییر کند. برای مثال پوست معمولی در افراد جوان‌تر بیشتر از افراد مسن دیده می‌شود.

انوع پوست:

پوست نرمال یا معمولی (Normal Skin)

انواع پوست

پوست نرمال یا معمولی، به معنای پوستی است که در وضعیت طبیعی خود آنچنان چرب نیست و نیز خیلی خشک نیست. پوست نرمال دارای رطوبت و الاستیسیته کافی است و به طور کلی در برابر علائم پیری و آسیب‌های دیگر کمتر حساس است. افراد با پوست نرمال معمولاً دارای بافت پوستی نرم، صاف و بدون عیوب هستند.

پوست نرمال، نیاز به مراقبت‌های خاص ندارد و می‌توان از بیشتر محصولات پوستی برای پاکسازی و مراقبت از آن استفاده کرد. با این حال، برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از علائم پیری، پیشنهاد می‌شود که هر روز از یک محصول شستشوی نرم کننده و تونر استفاده شود و هفته‌ای یک بار از یک ماسک پوست استفاده کنید.

همچنین، برای حفظ سلامتی پوست، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها و سبزیجات، مشروبات غیر الکلی و آب کافی نیز مفید است.

از ویژگی‌های این نوع پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نقایص و مشکلات کمی دارد.
  • حساسیت خاصی در آن دیده نمی‌شود.
  • منافذ پوست به سختی قابل مشاهده هستند.
  • روشن و شفاف است.

پوست خشک   (Dry Skin)

پوست خشک، به معنای پوستی است که به دلیل کمبود رطوبت، بافت آن خشک و ترشح چربی آن کم است. به طور کلی، پوست خشک سبب ایجاد احساس تنگی، خارش و التهاب در پوست می‌شود و نیاز به مراقبت‌های خاص دارد.

پوست خشک پوستی است که نسبت به پوست نرمال، «سبوم» (Sebum) کمتری ترشح می‌کند. سبوم نوعی ماده‌ی روغنی است که از غدد چربی پوست ترشح می‌شود. در اثر کمبود سبوم، پوست خشک چربی کافی برای حفظ رطوبت و ساختن سپر دفاعی در برابر عوامل خارجی ندارد. در ادامه ویژگی‌های پوست خشک را می‌خوانید.

عوامل زیادی مانند هوا ، آب و هوای خشک، شستشوی مکرر با آب گرم، مصرف برخی داروها، عوامل هورمونی و عوامل وراثتی می‌توانند باعث خشکی پوست شوند.

برای مراقبت از پوست خشک، بهتر است از محصولاتی که حاوی روغن‌های طبیعی و مرطوب‌کننده هستند، استفاده کرد. همچنین، استفاده از تونر با خاصیت نرم‌کنندگی و پوستی لطیف، می‌تواند در حفظ رطوبت پوست مفید باشد. هفته‌ای یک یا دو بار، استفاده از ماسک مرطوب کننده نیز به پوست خشک کمک می‌کند.

همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از روغن‌های چرب نامتعارف، مانند ماهی، آووکادو، بادام، زیتون و سایر میوه‌های آبدار و سبزیجات نیز می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. پوست خشک چنین ویژگی هایی دارد:

  • ممکن است منافذ پوست قابل دیدن نباشد.
  • ممکن است رنگ پوست خشن و غیرمعمولی باشد.
  • ممکن است نقطه‌های قرمز روی پوست دیده شود.
  • معمولا چین و چروک و خطوط، به شکل واضح‌تری روی پوست ظاهر می‌شوند.

اگر از پوست خشک به درستی مراقبت نکنید، پوست شما خیلی زود حالت شکسته می‌گیرد، پوسته پوسته می‌شود و دچار خارش، سوزش، قرمزی و حالت حساسیت می‌شوید.

حمام با آب داغ

حمام کردن با آب داغ به پوست خشک آسیب می زند و اصلا برای آن مناسب نیست. شما با حمام آب گرم همان چربی‌های کم پوست‌تان را از بین برده و پوست را خشک‌تر از قبل می‌کنید. بهترین راهکار، حمام با درجه آب ملایم است. شاید آن آرامشی که می خواهید را بدست نمی‌آورید اما در عوض پوست‌تان دچار آسیب نمی‌شود.

اگر پوست خیلی خشکی داشته باشید، ممکن است در قسمت‌هایی مانند آرنج و پشت دست و پا یا بازو دچار زبری شوید و پوست شما خشن شود.

خشک شدن پوست می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد :.

  1. ژنتیک
  2. افزایش سن
  3. آب و هوا (باد، تابش شدید نور خورشید یا سرما)
  4. اشعه فرابنفش (UV)
  5. گرمای بیش از حد داخل خانه
  6. حمام‌های طولانی با آب داغ
  7. ترکیبات داخل صابون، لوازم آرایشی و شوینده‌ها
  8. مصرف برخی داروها

مراقبت از پوست خشک

برای کاهش خشکی پوست می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • مدت زمان حمام و دوش گرفتن خود را کوتاه کنید و بیشتر از روزی یک بار دوش نگیرید
  • از شوینده‌ها و صابون‌های ملایم استفاده کنید
  • در حین حمام کردن یا خشک کردن خودتان لیف یا حوله را با شدت روی پوست نکشید
  • درست بعد از حمام از نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید و در صورت نیاز در طول روز آن را تجدید کنید.
  • از دستگاه بخور استفاده کنید و اجازه ندهید هوای خانه بیش از حد خشک باشد.

پوست چرب (Oily Skin)

انواع پوست

پوست چرب، به معنای پوستی است که به دلیل ترشح بیش از حد چربی، دارای درخشندگی زیادی است. این نوع پوست معمولاً دارای منافذ باز و دردرجه اول در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی، چانه) و گاهی در دیگر مناطق صورت مشاهده می‌شود.

عوامل زیادی مانند تغذیه نامناسب، عوامل هورمونی، استفاده از محصولات پوستی نامناسب، استفاده از محصولات شوینده نامناسب، استرس و نگرانی‌های روزمره می‌توانند باعث چربی و درخشندگی پوست شوند.

برای پاکسازی پوست چرب، بهتر است از محصولاتی که می‌توانند چربی را جذب کنند و در عین حال، پوست را از خشکی و آسیب جلوگیری کنند، استفاده کنید. همچنین، استفاده از تونر با خاصیت نرم‌کنندگی و کاهش ترشح چربی، می‌تواند به پاکسازی و مراقبت از پوست چرب کمک کند.

استفاده از محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک و رتینوئید هستند، می‌تواند به بهبود منافذ باز پوست کمک کند.

اگرچه پوست چرب به نظر می‌رسد که نیازی به مرطوب کننده ندارد، اما در واقع رطوبت پوست چرب نیز برای حفظ سلامت آن بسیار حائز اهمیت است و بهتر است از مرطوب کننده‌هایی با خاصیت تعادل دهنده چربی استفاده شود.

چربی بیش از حد پوست می‌تواند به مشکلات التهابی نظیر درماتیت سبوره‌ای (Seborrhoeic dermatitis) منجر شود. مهم‌ترین ویژگی‌های پوست چرب را در ادامه می‌خوانید.

ویژگی های پوست چرب:

  • ممکن است منافذ پوست کاملا باز و قابل دیدن باشد.
  • ممکن است پوست براق باشد و روی آن به نظر نازک برسد.
  • ممکن است جوش‌های سرسیاه، سر سفید یا دیگر انواع جوش و لکه روی پوست دیده شود.

میزان چربی پوست می‌تواند در طول سال و بر اساس آب و هوا تغییر کند. عوامل زیر می‌توانند باعث چرب شدن پوست یا تشدید این مشکل شوند.

  1. به هم خوردن تعادل هورمونی (به ویژه در سن بلوغ)
  2. اضطراب
  3. گرما یا رطوبت بیش از حد

مراقبت از پوست چرب

با روش‌های زیر می‌توانید از پوست چرب خود مراقبت کنید:

  • دو بار در روز و پس از عرق کردن شدید، پوست خود را بشویید.
  • از شوینده های ملایم استفاده کنید .جوش‌ها را فشار ندهید ، با این کار زمان مورد نیاز برای بهبود آن‌ها را طولانی‌تر می‌کنید
  • روی تمام محصولات آرایشی و بهداشتی به دنبال کلمه “ضدجوش” یا noncomedogenic باشید. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.

فراموش نکنید که استفاده از انواع ماسک صورت می‌تواند در بهبود بخشیدن شرایط پوستی شما موثر باشد.

برای مشاهده شوینده های پوستی کلیک کنید .

پوست حساس Sensitive Skin

پوست حساس، به معنای پوستی است که به راحتی به عوامل مختلفی مانند مواد شوینده، محصولات پوستی، هوا ورد، محصولات آرایشی و … حساسیت نشان می‌دهد. این نوع پوست ممکن است با احساس سوزش، خارش، پف، قرمزی و درد همراه باشد.

عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، استفاده از محصولات پوستی نامناسب، عوامل هورمونی، ژنتیک و دیگر عوامل می‌توانند باعث پوست حساس شوند.

برای مراقبت از پوست حساس، بهتر است از محصولاتی که بدون عطر و الکل هستند، استفاده کرد. همچنین، بهتر است از محصولات با خاصیت نرم‌کنندگی و آرام‌بخشی استفاده کنید. قبل از استفاده از محصولات پوستی، بهتر است ابتدا آن را بر روی یک قسمت کوچکی از پوست تست کنید و در صورت بروز حساسیت، از استفاده آن خودداری کنید.

همچنین، برای حفظ سلامتی پوست حساس، از تماس با مواد شیمیایی قوی، اشعه مستقیم آفتاب، تغییرات شدید دمایی و هوا، استرس و نگرانی‌های روزمره، بهتر است پرهیز کنید. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات، مشروبات غیر الکلی و آب کافی نیز برای حفظ سلامتی پوست حساس مفید است.

  6 نکته‌ی اساسی درباره‌ی مراقبت از پوست

فرقی نمی‌کند کدام یک از انواع پوست صورت یا بدن را داشته باشید، رعایت نکات زیر درباره‌ی مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند که همیشه زیبایی خود را حفظ کنید.

  • از بهترین انواع کرم ضد آفتاب استفاده کنید که به خوبی از برخورد اشعه‌های مضر UVA و UVB جلوگیری کند.
  • برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • در طول روز آب بنوشید.
  • پوستتان را به آرامی بشویید، اما هر روز این کار را تکرار کنید.
  • هرگز با آرایش به تخت خواب نروید.
  • از نرم کننده و مرطوب کننده به طور منظم استفاده کنید.

چند واژه انگلیسی در مورد پوست :

جوش سر سیاه  blackhead        لک   blotch   رنگ پوست  complexion    لک پوستی liver spot    برنزه tan

چروک دور چشم  crows feet   جوش pimple  آکنه acne  چروک     wrinkle  منفذ  pore          گندمی  wheat      

سبزه swarthy, dark  سفید fair   چرب Oily  حساس   Cleanser  مختلط      sensitive

انواع رنگ پوست به زبان انگلیسی

skin

cold cream

slough

pustule , wheal

skinless

galled, chafed, raw, excoriated

fox

انواع مو کدام است؟

موی انسان تحت تاثیر عوامل محیطی، شرایط جوی و موادی که برای شستن موها به کار می رود، قرار دارد. جنس موها در یک فرد تا پایان عمر ثابت نیست در طی سال های زندگی وضعیت موها تغییر می کند. به این ترتیب نمی توانید همیشه محصولات نگهداری از موهای خاصی را استفاده کنید. بهترین حالت اینست که هر از گاهی موها را از نظر جنس و نوع، بررسی کنید. در ادامه انواع مختلف مو بررسی می شود.

انواع پوست سر : خشک . چرب . مختلط . نرمال

راه های مراقبت از انواع مو :

راه های مراقبت از موهای نرمال

داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل در کیفیت موها تاثیرگذار است. از همه گروه های غذایی به تناوب استفاده کنید. به خصوص گروه غذایی حاوی ویتامین B در حفظ سلامت موها نقش مهمی دارند. در بیرون از منزل موها را از تابش مستقیم نور خورشید و سرمای شدید هوا، حفظ کنید. شامپوهای فاقد سولفات برای موها عالی هستند. هرگز از صابون برای شستشوی موی خود استفاده نکنید.

راه های مراقبت از انواع مو خشک :

شستشوی زیاد با شامپو وضعیت خشکی موها را وخیم تر خواهد کرد. دفعات حمام کردن را به هفته ای دو بار کاهش دهید. در صورت استحکام روزانه در فصل تابستان، موها را یک روز در میان شامپو بزنید. حتی استفاده از شامپو روزانه نیز در افرادی که موی خشک دارند، توصیه نمی شود. دفعات استفاده ار شامپو را تا حد امکان کاهش دهید

.پس از استحمام حوله را دور موها نپیچید بلکه موها را بین حوله و دو دست فرار داده و آب اضافی را خشک کنید. اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شود. استفاده دائمی از سشوار به شدت به موها آسیب می زند و مو خوره را به سراغ موهای خشک می آورد.از ماساژ روغن های طبیعی بر روی پوست سر و موها نهایت استفاده را ببرید. روغن نارگیل، بادام، زیتون و … حالت موهای خشک را بهبود می دهند. از ماسک موی خانگی و طبیعی حداقل هفته ای یکبار استفاده کنید. ماسک موی آووکادو برای موهای خشک عالی است. مقداری آووکادو را له کرده و پیش از حمام به مدت 30 دقیقه روی موها قرار دهید. سپس موها را آبکشی کنید.

راه های مراقبت از انواع مو چرب :

افراد با موهای چرب لازم است تا در حمام 2 بار موها را با شامپوی مخصوص، شستشو دهند. در داروخانه ها و دراگ استورها می توانید محصولات شوینده مناسب موهای چرب را پیدا کنید. پس از نظافت موها با استفاده از یک محلول اسیدی نظیر سرکه سیب یا سرکه سفید، موها را آبکشی کنید. سرکه سیب خواص درمانی بیشماری دارد و از محلول های طبیعی از بین برنده قارچ پوستی نیز هست. قدرت اسیدی سرکه سیب، چندان زیاد نیست و به پوست سر آسیب نمی زند اما در کنترل چربی پوست بسیار موثر است.

آب گرم موجب تحریک غدد چربی پوست می شود به هنگام استحکام از آب ولرم و سرد برای شستن انواع مو های چرب استفاده کنید. موها چرب نیازی به نرم کننده ندارند در صورت استفاده مراقب باشید نرم کننده به ریشه های مو، برخورد نداشته باشد.پس از حمام به هیچوجه از ماساژ روغن بر روی پوست سر استفاده نکنید. ماساژ به طور کلی موجب تحریک پوست و در پی آن، افزایش ترشح چربی پوست خواهد شد. موهای چرب خوب حالت نمی گیرند و کم پشت تر دیده می شوند.برخی افراد عادت دارند با موها بازی کنند. هر نوع دستکاری و تحریک موها می تواند میزان چربی را افزایش دهد. چربی از پوست روی موها می نشیند. موها قادر به جذب چربی نیستند.

راه های مراقبت از انواع موی مختلط :

رسیدگی به این موها بسیار دشوار است از طرفی باید چربی پوست سر و ریشه موها را کم کنید و از طرف دیگر نمی توانید موها را شستشو دهید. شستن موها وضعیت ساقه را بدتر می کند. موقع استحمام، شامپو را به کف سر بزنید. طوری موها را بشویید که ساقه موها با شامپو کمتر در تماس باشد. نرم کننده را در قسمت انتهای مو و ساقه بزنید و اجازه ندهید ریشه مو آغشته به نرم کننده بشود.برای بهبود وضعیت ساقه مو از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن را تنها به انتهای مو بزنید و از ماساژ روغن روی پوست سر خودداری کنید.

جهت مشاهده انواع شامپوهای مو کلیک کنید .

انواع پوست از نظر رنگ :

به‌طورکلی 3 نوع رنگ‌دانه برای پوست معرفی شده و برحسب آن تایپ پوست را در 6 دسته اصلی قرار می‌دهند.

ملانین: رنگ قهوه‌ای را به‌وجود می‌آورد.

کاروتن: رنگ زرد را به وجود می‌آورد.

هموگلوبین: رنگ سرخ را به وجود می‌آورد.

انواع تناژ رنگ پوست

  • تناژ سرد
  • تناژ گرم
  • تناژ طبیعی یا خنثی

تناژ رنگ پوست با رنگ پوست متفاوت است. در حقیقت تناژ به رنگ پایه و زمینه پوست می‌گویند که شما براساس آن رنگ لباس، مو و غیره را انتخاب می‌کنند. تناژ رنگ به 3 گروه دسته‌بندی می‌شود .

  جدول فیتزپاتریک و تایپ پوستی  
تایپ پوستیرنگ پوسترنگ مورنگ چشمتوضیحات
1سفید یا صورتی کم رنگبلوندآبی ،خاکستری،سبزهمواره دچار سوختگی می‌شود و به‌هیچ‌عنوان برنزه نمی‌شود.
2سفید کم ‌رنگ یا صورتی بژبلوند تیره یا فندقی    آبیدر اغلب مواقع دچار سوختگی می‌شود و امکان برنزه شدن آن بسیار کم است.
3بژ یا قهوه ایقهوه ای تیرهقهوه ای تیرهدر اغلب مواقع برنزه می‌شود و امکان سوختگی درآن نیز وجود دارد.
4بین قهوه‌ای متوسط و روشن     مشکیقهوه ای برنزهامکان برنزه شدن وجود دارد و اگر از پوست مراقبت نشود دچار سوختگی می‌شود.
5بین قوه‌ای متوسط و تیره           مشکیقهوه ای_ مشکیهمواره برنزه می‌شود و امکان سوختن آن بسیار پایین است.
6قهوه‌ای تیره تا مشکیمشکیمشکیهمواره برنزه می‌شود و به‌هیچ‌عنوان دچار سوختگی نمی‌شود.
انواع پوست

عوامل تأثیرگذار در ایجاد انواع رنگ پوست

این عوامل می‌تواند در رنگ پوست اثرگذار باشد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  1. جهش‌های ژنتیکی
  2. جنسیت: پوست زنان نسبت به مردان روشن‌تر است.
  3. سن: در اغلب موارد پوست نوزادان روشن‌تر است و هنگامی‌که افراد به سن بلوغ می‌رسند رنگ پوست آن‌ها تیره‌تر می‌شود.
  4. عوامل هورمونی: تغییرات ملانین پوست: بخش‌هایی از بدن نظیر صورت و دست‌ها به‌علت این‌که بیشتر در مقابل نور آفتاب قرار دارند تغییراتی در رنگ‌دانه آن‌ها و در نتیجه رنگ پوست این نواحی رخ می‌دهد.
  5. پراکندگی‌های محیطی و اقلیمی

بهترین نوع پوست :

پوستی که معمولی باشد وعاری از آکنه کک ومک ،جای زخم باشد بهترین نوع پوست می باشد. بهتر است در پوست معمولی از روتین روزانه استفاده شود تا به شادابی پوست کمک کند.

تفاوت میسلار واتر با تونر؟

معمولا ماهیت میسلار واتر به صورت روغنی است و بعد از استفاده از آن، پوست شما چرب خواهد شد. در مقابل، تونر به هیچ عنوان روغنی نبوده و پوست شما نیازی به آبکشی با آب نخواهد داشت. از لحاظ عملکرد نیز، میسلار واترها از قدرت پاک‌کنندگی بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند آرایش صورت را به راحتی پاک کنند. در مقابل، معمولا تونر به عنوان تکمیل کننده پاک کردن کامل صورت کاربرد دارد.

محسوب می شود.

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع پوست

پاک کننده های آرایش مانند ژل شستشوی صورت، شیر پاک کن و فوم شستشوی صورت هستند که تونر صورت نیز در این دسته قرار می گیرد و از جمله پرمصرف ترین لوازم آرایش صورت محسوب می شود که بعد از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به صورت مایع رقیق و بر پایه آب یا الکل است و شاداب کننده و آبرسان پوست می باشد.

نحوه انتخاب بهترین تونر صورت برای انواع پوست

◊ پوست خشک

یکی از راه های ساده برای کاهش خشکی، پوسته پوسته شدن پوست و حفظ رطوبت آن، استفاده از تونر صورت است. تونر مناسب پوست خشک شرایط زیر را دارند:

  • حاوی ترکیباتی مانند اوره هستند و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می دهند.
  • شامل ترکیباتی نظیر هیالورونیک، گلیسیرین، گلاب یا آلوورا هستند که برای رطوبت رسانی و متعادل کردن رنگ پوست مناسب هستند.

◊ پوست چرب

برای از بین بردن چربی، آکنه و بستن منافذ باز پوست به تونری احتیاج دارید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • بدون الکل باشد تا لایه برداری دقیقی انجام دهد و به از بین بردن سلول های مرده و در نتیجه به شفافیت پوست کمک کند.
  • اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک پوست را لایه برداری می کنند و روغن و چربی اضافی را رفع می کنند.

◊ پوست مختلط

پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. بنابراین تونری را برای پوست مختلط انتخاب و خرید کنید که:

  • بدون ماده پارابن یا سولفاته باشد و از سرامیدهایی تشکیل شده باشد که به رطوبت رسانی و محافظت از پوست کمک کند.
  • حاوی اسید سالیسیلیک و لاکتیک باشد؛ زیرا به کنترل چربی پوست کمک می کند، آکنه و لکه های خشک را از بین می برد، خاصیت لایه برداری عالی دارد و حتی در درمان خشکی پوست موثر است.

◊ پوست حساس

وقتی که پوست در تماس با محصولات آرایشی یا شوینده ها دچار سوزش، خارش یا قرمزی می شود بدانید که پوست حساسی دارید و این پوست احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. در نتیجه تونری با ویژگی های زیر انتخاب کنید:

  • دقت داشته باشید در خرید تونر برای پوست حساس حتما تونری بدون الکل سفارش دهید زیرا می تواند برای پوست حساس شما مضر بوده و حساسیتش را بیشتر کند.
  • هنگام انتخاب این محصول به دنبال ترکیباتی مانند گلیسیرین باشید چون حامل خواص ضد التهابی، آبرسانی و ضد میکروبی هستند.
  • انواع پوست
مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.