تب نوزاد – علائم، علل و درمان

تب نوزاد: به دنبال چه چیزی باشید و چه کاری انجام دهید

چگونه می توانید تفاوت بین تب نوزاد و دمای طبیعی نوزاد را تشخیص دهید؟ نحوه ارزیابی تب در نوزادان و نحوه مدیریت آن را بیاموزید.

اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن دارد و تب دارد، به متخصص اطفال کودک خود اطلاع دهید.

اگر فکر می کنید ممکن است کودک شما تب داشته باشد، اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که نترسید. 

برای نوزادان غیرمعمول نیست که دمای بدنشان بالا باشد. این یک پاسخ طبیعی به بسیاری از بیماری ها است و به کودک شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند. 

با این حال، باید بدانید که چه چیزی ممکن است باعث تب کودک شما شود، چگونه آن را درمان کنید و چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

تب نوزاد - علائم، علل و درمان

علائم شایع تب در نوزادان :


1. پوست داغ : آیا پوست نوزاد شما گرمتر از حد معمول است ؟

2. بی قرار. آیا نوزاد شما کمتر از حد معمول می خوابد و غذا می خورد؟

3. بی حال. آیا کوچولوی شما علاقه خود را به بازی از دست داده است؟


آیا کودک من تب دارد؟

اگر نگران این هستید که کودک زیر دو سال شما تب داشته باشد، دمای بدن او را اندازه بگیرید. دمای کودک شما ممکن است نوسان داشته باشد، اما به طور کلی اگر بالاتر از 38 درجه سانتیگراد باشد، کودک شما تب دارد.

برای نوزادان، اندازه گیری رکتوم دقیق ترین است. اگر دماسنج ندارید، علائم دیگری از تب نوزاد وجود دارد که می توانید به آنها توجه کنید.


غیر از دمای بالا علایم دیگر تب چیست ؟

هنگامی که نوزاد شما تب دارد، ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار و خلق و خوی او شوید که می تواند به عنوان سیگنالی برای شما عمل کند که چیزی اشتباه است. 

بدیهی است که هر نوزادی متفاوت است و شما به عنوان والدین او بهترین موقعیت را دارید که بدانید چه چیزی برای کودک شما طبیعی است و چه چیزی نیست. 

اما علائم رایج تب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مثل همیشه خوب نخوابیده
  • مثل همیشه خوب غذا نمیخورد
  • به اندازه معمول علاقه ای به بازی کردن ندارند
  • بی حال یا کمتر از حد معمول فعال است
  • در موارد شدید، تشنج

دلایل تب نوزاد :

تب نشانه این است که دفاع طبیعی بدن با عفونت مبارزه می کند – این در مورد کودک شما و همچنین خود شما صادق است. 

اگر کوچولوی شما تب داشته باشد، به احتمال زیاد به بیماری مانند آنفولانزا مبتلا شده است، یا ممکن است به بیماری شایع دیگری مانند عفونت گوش مبتلا شود. 

اگر کودک شما تب دارد، با پزشک مشورت کنید تا بتوانید علت آن را تعیین و برطرف کنید. 

در موارد نادر، تب می تواند نشانه بیماری جدی تری مانند مننژیت باشد.

 اگر کودک شما علائم دیگری مانند بثورات پوستی، استفراغ یا اسهال داشت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه ممکن است برای شما به عنوان والدین ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث ناراحتی کودک شما شود، اما خود تب برای نوزاد شما مضر نیست. 

با از بین رفتن علت زمینه ای، دمای آنها به حالت عادی برمی گردد. در این بین مراقب آنها باشید و تا حد امکان آنها را راحت نگه دارید. 


دمای طبیعی نوزاد چقدر است؟

اگر دما از مقعد اندازه‌گیری شود، دمای طبیعی بدن نوزادان ۰ تا ۲ سال می‌تواند بین ۳۶٫۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد. در هنگام درآوردن دندان، دمای بدن کودک کمی افزایش می‌یابد. متوسط دمای بدن نوزاد ۳۷٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

به عنوان یک مادر، ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی باید نگران دمای بالای کودک باشید. خود دمای بالا به ندرت مضر است و معمولاً زیر 41 درجه سانتیگراد باقی می ماندولی اگر بالاتر از این دما بود باید در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کنید.


کی باید کمک بگیرم ؟

اگر پس از امتحان برخی از داروهای تب بر، کودک شما ناراحت یا مضطرب به نظر می رسد، با پزشک خود تماس بگیرید و ترتیبی دهید که در اسرع وقت او را معاینه کنید. 

شما کوچولوی خود را بهتر می شناسید و همیشه باید به غریزه خود اعتماد کنید تا وقتی چیزی اشتباه است به شما بگوید. 

همچنین اگر کودک شما علاوه بر تب دارای یکی از علائم زیر است، باید به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید:

تب نوزادان
  • کمتر از سه ماهشه
  • در تغذیه یا تنفس مشکل دارد
  • تشنج یا صرع دارد
  • بیش از حد بی حال هست و پاسخگو نیست
  • بثورات پوستی دارد
  • علائم کم آبی دارد
  • به شدت بی قرار است

چگونه تب کودکم را پایین بیاورم؟


مهم نیست که چه چیزی باعث تب کودک شما می شود، چند راهکار وجود دارد که می توانید برای کمک به پایین نگه داشتن تب او تلاش کنید:

  • آنها را پاشویه کنید یا بدن آنها را با اسفنج یا پارچه نرم تمیز با استفاده از آب ولرم (نه سرد)، آنها را به آرامی پاک کنید و اجازه دهید درهوا خشک شود. در صورت تمایل می توانید آنها را حمام کنید اما باز هم از آب ولرم و نه سرد استفاده کنید. همیشه دمای آب روی مچ دست خود را قبل از قرار دادن آنها در حمام بررسی کنید.
  • لایه های لباس را بردارید   مطمئن شوید که کودک شما بیش از حد لباس یا پتو نپوشیده است . اگر شروع به لرزیدن کردند، می‌توانید لایه‌های از لباس اضافه کنید تا زمانی که راحت به نظر برسند.
  • به آنها مقدار زیادی نوشیدنی بدهید  این بسیار مهم است که از کم آبی کودکتان در هنگام تب جلوگیری کنید. این بدان معناست که مقدار زیادی شیر مادر یا شیر خشک، محلول الکترولیت یا آب بسته به سن آنها به آنها بدهید تا از تشنج جلوگیری کنید (اگر مطمئن نیستید از پزشک خود بپرسید).
  • داروهای بدون نسخه  استامینوفن یا پاراستامول، مانند پانادول کودکان را امتحان کنید ، اگر کودک شما بزرگتر از دو ماه است، می تواند برای کاهش تب استفاده کنید. اگر کودک زیر دو ماهه است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. همیشه دستورالعمل های دوز روی بسته بندی را برای سن و وزن نوزاد خود دنبال کنید و مطمئن شوید که بیش از یک دارو حاوی پاراستامول به او ندهید. هرگز به نوزاد خود آسپرین ندهید و به نوزادان زیر شش ماه ایبوپروفن ندهید.

مشاوره و پشتیبانی!

ما اینجا هستیم تا به هر گونه سوالی که ممکن است در مورد خدمات ما داشته باشید پاسخ دهیم. به ما پیام دهید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

  • پشتیبان پارلاک
    پشتیبان پارلاک
    در دسترس از تا
    WhatsApp

Powered by TWChat

مشاوره محصولات و خرید
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.